söndag 10 februari 2013

Helgen har seglat förbi. lätta snöflingor och sjungande fåglar tidigt om morgonen

jag anar vår och en rastlöshet slår rot, som alltid tidigt om våren... Funderar på minnen, om de stämmer eller om jag gör om dem ju äldre jag blir och ju längre ifrån barndomen jag hamnar..

en lyx, vi fick tillbaka våran dusch i fredags, ljuvligt!
Hela svenska folket borde ha två veckor om året med spartanskt leverne, för att bryta vardagslunk och få upp tacksamhetsögonen för de lyxigheten vi har i våra hem.



4 kommentarer:

Angeliqa sa...

Jag håller med! Vi är alltid i vår sommarstuga på somrarna utan rinnande vatten, toalett och dusch. Det är verkligen underbart att gå tillbaka till naturen på det sättet tycker jag och man uppskattar allt sånt man tar för givet hemma mycket mer sedan.

Angeliqa sa...

Här är förresten svar på dina frågor hos mig:

Öva mycket på andning och avslappning så klarar man sig långt. Sen läste jag på mycket om naturlig smärtlindring och andning. Böckerna "Att föda utan rädsla", "Att föda" och "Att möta förlossningssmärtan" kan jag varmt rekommendera! Till den sistnämnda hörde en avslappningscd till som jag använde flitigt. Jag tror att om man är påläst och förberedd så kan man klara sig utan medicinsk inverkan, vilket underlättar förlossningen och gör det enklare att möta krystvärkarna.

Varma handdukar är det allra bästa skyddet för att förhindra att man spricker i mellangården. Och Perinealskydd är en medicinsk term för just skydd i mellangården. Det finns ett handgrepp som används flitigt i Finland som heter Ritgens handgrepp som man också ska be om eftersom det i kombination med varma handdukar/kompresser hjälper mellangården att tänja ut sig utan att spricka.

Emmie sa...

Åh, vad härligt det låter med sommarstuga!

Emmie sa...

Åh, tack!